Wat voel ik?

In september 2017 start er weer een korte cursus ‘Wat voel ik? Anders omgaan met emoties. De cursus bestaat uit drie bijeenkomsten van 2 uur en vindt plaats op de volgende data:
– Dinsdag 26 september
– Dinsdag 3 oktober

– Dinsdag 10 oktober
Alle bijeenkomsten zijn van
10:00 uur tot 12:00 uur
Komen deze data niet uit, maar wil je toch graag meedoen? Laat het mij weten dan kunnen we met elkaar onderzoeken of er geschoven kan worden met data en tijden.

Het leven is niet wat je er van verwacht en gehoopt had. Je ervaart een verschil in wat je wilt en wat er mogelijk is. Dit zorgt voor ontevredenheid en spanning. Je doet je best om hier zo goed mogelijk mee om te gaan, maar dit lukt nauwelijks. Regelmatig word je overspoeld door je emoties en gaan ze met je aan de haal. Tijdens deze training leer je om je emoties en gevoelens beter te begrijpen zodat je er anders mee om kunt gaan.

In deze training leer je:

  • Wat het verschil is tussen gevoelens en emoties
  • Hoe je emoties toe kunt laten zonder dat ze je overspoelen
  • Waarom emoties nuttig zijn
  • Wat het effect van emoties is op je lichaam
  • Welke emoties er zijn
  • Hoe je om kunt gaan met de emoties van anderen, zonder meegesleept te worden

Ervaringen van de deelnemers:

  • De kleine groep zorgt er voor dat er voor iedereen apart ook aandacht is, dat heb ik als erg prettig ervaren.

  • Ik heb de training als helend ervaren, wat ik voel is goed, of ik nu boos, verdrietig of blij ben het mag er zijn.

  • Fijn dat we alle informatie meekregen zodat ik er thuis ook mee aan de slag kan.

 

zoekresultaten-van-wat-voel-ik

 Er zijn verschillende manieren waarop je met emoties om kunt gaan:

  • Bagatelliseren
  • Afleiding zoeken
  • Verdoven (eten, drinken, gamen of shoppen)
  • Anderen de schuld geven
  • Jezelf volledig laten bepalen door wat je voelt

Al deze manieren helpen even maar bieden geen structurele oplossing. Je kunt doen alsof je emotie niet zoveel voorstelt (bagatelliseren) maar je kunt er zeker van zijn dat de emotie in hevigere mate terug komt. Afleiding en verdoven werkt, voor even. Zodra de afleiding stopt en de verdoving is uitgewerkt volgt er een schuldgevoel over dat je teveel gedronken, gegeten, of gekocht hebt of je tijd verspild hebt met gamen. Naast dat schuldgevoel komen ook de emoties weer in alle hevigheid terug. Anderen verantwoordelijk stellen voor hoe jij je voelt, is ook geen oplossing. Je raakt wel de mensen die je lief hebt, maar niet de emotie kwijt. Hoewel het goed is om emoties toe te laten, is het niet handig om ze altijd uit te leven. Na iedere boze bui een nieuw servies kopen zet ook geen zoden aan de dijk.

baby-215303_1920De manier waarop je met emoties en gevoelens omgaat heeft te maken met hoe je dit als kind geleerd hebt. Als kind heb je geleerd om niet alles wat je ervaart naar buiten te brengen. Soms heb je bepaalde gevoelens zo diep weggestopt, dat het moeite kost ze te vinden. Ze roeren zich echter wel en soms kunnen ze je op de meest onmogelijke momenten overvallen.
Gevoelens en emoties die niet erkend worden gaan zich, net als kinderen die geen aandacht krijgen, zo gedragen dat je niet langer om hen heen kunt. Dit kan leiden tot woede-uitbarstingen of diepe depressies. Door gevoelens en emoties te erkennen en te verwelkomen, komt er rust in je leven. Ook als het gaat om gevoelens en emoties waar je niet zo blij mee bent.

De training kan zowel individueel als in een kleine groep gevolgd worden. Hieronder vind je de diverse mogelijkheden.

Wil je eerst weten of Verbeeldende therapie en ik bij jou passen? Neem dan contact op voor een Korte Krachtige Verbeeldingssessie. De kosten hiervan bedragen € 27,50.

Besluit je na deze proefsessie een individueel traject te volgen dan ontvang je € 27,50 korting op de pakketprijs. Let op! Dit geld niet voor de gezamenlijke trainingsdag!

Wat voel ik?

aanmeldenNa deze training:

  • Ben je je bewust van je gevoelens en emoties
  • Kun je je emoties benoemen
  • Ga je anders om met je emoties
  • Begrijp je jezelf en de ander beter
  • Begrijp je waarom je op een bepaalde manier reageert
  • Kun je jezelf accepteren zoals je bent.
  • Kun je je emoties beïnvloeden d.m.v. je lichaamshouding.

Over mij

Ik weet hoe het is om je verwachtingen bij te stellen. Om te accepteren dat het leven dat je zo graag wil door omstandigheden niet haalbaar is. Hoe het voelt om je gezondheid, dierbaren en werk te verliezen. Ik weet dat ‘Je best doen’ niet altijd tot het gewenste resultaat leidt Ik heb geleerd om mijn teleurstellingen te aanvaarden en de emoties die hierbij vrij komen te zien als richtingaanwijzers om te onderzoeken wat wel mogelijk is.

Deze kennis en ervaring wil ik graag inzetten voor mensen die, net als ik, beseffen dat het leven niet maakbaar is, maar je er wel het beste van kunt maken.

Emoties zijn geen feiten, maar het is een feit dat je ze voelt!