Huidverzorgingsbedrijf Shiseido huurde bureau voor werkplekontwerp in Oké om hun nieuwe kantoor in Londen, Engeland, te ontwerpen.
“Hoewel hun vorige kantoor het overkoepelende merk Shiseido vertegenwoordigde, weerspiegelde het niet alle merken in hun portfolio en voldeed het niet aan de behoeften van hun werknemers. Het werkplekadviesbureau constateerde dat het hen ontbrak aan ruimte voor gericht werken, afwisseling in vergaderruimtes en ruimte voor opleiding en ontwikkeling. Het uiteindelijke doel van het ontwerpproces van het kantoor was het creëren van een open, gastvrije omgeving om silo’s binnen het bedrijf te doorbreken en de verschillende merkteams bij elkaar te brengen.
Shiseido vormde een verhuiscommissie en betrok hun werknemers bij het ontwerpproces, waarbij ze vroegen wat ze nodig hadden om hun werk te doen en waardoor ze zich gelukkig en comfortabel zouden voelen op kantoor. We werkten samen met de ‘veranderingskampioenen’ en het leiderschapsteam van Shiseido om een ontwerp te creëren dat een breed scala aan smaken aansprak, meer ruimte bood aan het personeel om van hun bureau te genieten en hun mensen autonomie gaf over hun omgeving. Met 14 merken onder één dak, heeft het resulterende ontwerp een eclectisch palet om elk van hun identiteiten te weerspiegelen, met historische kunstwerken die de Japanse oorsprong van Shiseido vieren.
Een flexibel theepunt verandert in een vergaderruimte voor het gemeentehuis die plaats biedt aan maximaal 100 personen voor bedrijfsbijeenkomsten, met een aangrenzende meubelwinkel als ondersteuning. Bovendien is deze ruimte uitgerust om te dienen als flexplek op drukkere tijden op kantoor of voor samenwerking tussen medewerkers. Deze ruimte is bedoeld om werknemers te ondersteunen en een unieke omgeving te bieden die niet op afstand kan worden gerepliceerd.
In het hele kantoor zijn welzijnsinitiatieven aanwezig, waaronder een wellnessruimte die gebruikt kan worden voor meditatie, gebed of moederzorg, een wintertuin, snackbar en gratis drankjes, en biofilie. Op woningen geïnspireerde stoffen, texturen en decors voegen een huiselijke sfeer toe aan het kantoor, waarbij de felle kleuren bijdragen aan een positieve en energieke sfeer.
De werkplek van Shiseido is speciaal ontworpen voor verbinding en samenwerking, met een grote verscheidenheid aan werkomgevingen om mensen op verschillende manieren samen te brengen en behendigheid te stimuleren. Het zicht blijft over de hele verdieping behouden en directeuren hebben nu semi-private kantoren met een opendeurbeleid om silo’s te voorkomen en een beter benaderbare omgeving te vormen.
Shiseido heeft hybride beleid volledig omarmd en ervoor gezorgd dat hun kantoor elke medewerker ondersteunt. Hoewel de ruimte grotendeels open is, was akoestiek een belangrijke overweging om geluidsoverdracht te minimaliseren en privacy te bieden in vergaderruimten. Er wordt ook rekening gehouden met de behoeften van externe werknemers in de hele werkruimte; alle vergaderruimten zijn uitgerust met videoconferentietechnologie en de ruimte in het gemeentehuis is voorzien van twee 98-inch schermen met geïntegreerde luidsprekers en microfoons, evenals een camera om evenementen voor externe medewerkers te streamen.”