Liefde voor je Lijf, 5 tips

Er zijn maar weinig mensen die hun lichaam accepteren zoals het is. Er is altijd wel iets wat (nog) beter, strakker of juist gevulder kan. Zelfs supermodellen zijn niet tevreden en altijd op zoek naar verbeterpunten. Ook over je gezondheid ben je niet altijd tevreden, je bent chronisch ziek of hebt last van allergieën. Als je lijf niet werkt zoals het zou moeten, kan dit betekenen dat het krijgen van kinderen niet vanzelfsprekend is.

Hoe moeilijk het soms ook is, wees lief voor je lijf. Het heeft zichzelf uiteindelijk ook niet gemaakt. Ik geef je 5 tips om je lijf lief te hebben zoals het is:

  1. Spiegeltje spiegeltje aan de wand
    Als je voor de spiegel staat kijk je snel naar alles waar je niet tevreden over bent. Neem eens de tijd om juist alle positieve punten op te noemen. Denk daarbij niet alleen aan uiterlijkheden, maar ook aan je muzikale gehoor, je baarmoeder die je kinderen heeft gedragen of je hart dat nog steeds klopt. Een gemiddeld mens in Nederland leeft 78 jaar en dan heeft je hart bij een gemiddelde hartslag van 70/minuut 2.871.681.540 keer geslagen. Een behoorlijke prestatie waar je zelf niets voor hoeft te doen.
  1. Dans alsof niemand je ziet
    Bewegen is goed voor je, maar niet iedereen vindt sporten leuk. Een goede manier om toch in beweging te komen is dansen. Je hoeft er deur niet voor uit en je doet het helemaal op je eigen tempo en muziek. Je hoeft echt geen ingewikkelde passen of draaien te maken, het gaat erom dat je in beweging komt. Begin met een rustig muziekje en voel hoe je lichaam wil bewegen. Je zult merken dat het als vanzelf gaat. Ga met al je aandacht naar de beweging die zich aandient. Richt je niet op het ritme of het tempo van de muziek, maar op wat je lichaam je vertelt. Als je het prettig vindt, kun je ook je ogen sluiten. Op die manier kun je je nog beter op je lichaam concentreren. Kijk wel uit dat je nergens tegenaan loopt, dus als je echt gaat swingen kun je beter je ogen opendoen.
  1. Koester je lichaam
    Je lijf vindt het heerlijk om aangeraakt en gekoesterd te worden. Ga eens lekker in bad in plaats van een snelle douche te nemen. En als je geen bad hebt, neem een plastic stoel mee en ga lekker zitten onder de douche. Neem alle tijd om je in te zepen en af te spoelen. Smeer jezelf daarna in met een lekker geurende bodylotion. Trek daarna lekker zittende, warme kleding aan en geef je lichaam de broodnodige rust.
  1. Doe een bodyscan
    Een bodyscan is een manier van mediteren waarbij je je op je lichaam richt. Het is niet alleen goed en ontspannend voor je geest, maar ook voor je lichaam. Je wordt je heel bewust van het feit dat je een lichaam hebt. Kijk of je elk deel van je lichaam kunt verwelkomen met liefdevolle aandacht.
  1. Spreek je lijf liefdevol toe
    Je kunt boos worden op je lichaam omdat het niet functioneert of eruit ziet zoals jij zou willen, maar dit heeft een tegengesteld effect van wat je wilt bereiken. Zie je lichaam als een voertuig van jouw ziel. Niet perfect maar het doet zijn best. Jouw lichaam wil wat het beste is voor jou. Waardeer deze inspanningen, geef het af en toe (letterlijk) een schouderklopje. Prijs het als het tot het uiterste gegaan is voor jou. Juist door er met afstand naar te kijken, kun je er meer liefde voor voelen.

Wil je de balans opmaken over jouw lichaam, relaties en emoties?

  • Onderzoeken waar je last van hebt en waar je trots op bent?
  • Inzicht krijgen in wat jou tegenhoudt om het leven te leiden dat je wilt, en wat juist helpt?
  • Accepteren wat er is en stappen zetten naar wat kan?

Meld je dan aan voor de GRATIS online training ‘Teken jouw Levenswiel’, die ik steeds opnieuw organiseer.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *