Stiekeme mindfulness (6 tips voor buiten en binnen)

Hou je ook zo van de herfst en geniet je van de bomen met hun kastanjes en dennenappels? Stiekem ben je dan bezig met mindfulness. Mindfulness heeft alles te maken met aandacht. Als je chronisch ziek bent en pijn hebt, of benauwd bent, kun je hier helemaal door beheerst zijn. Je aandacht op iets anders richten helpt. Je kunt je focussen op je ademhaling of op die delen van je lichaam die niet pijnlijk zijn.

Er zijn ook creatieve manieren om je aandacht te richten op zaken die niets met je beperking te maken hebben. Omdat het ook belangrijk is om regelmatig groene energie op te snuiven heb ik creativiteit en stiekeme mindfulness voor jou gecombineerd in de volgende tips:

IMG_20150927_084634[1]Tip 1: Ga kastanjes zoeken, stel jezelf een doel, bijvoorbeeld als je er 25 gevonden hebt mag je naar huis. Naar de warme     chocolademelk. Zorg er wel voor dat je dit in het juiste seizoen doet en dat er ook echt kastanjebomen staan anders wordt het een hele lange wandeling. Geen Kastanjebomen in de buurt? Eikels, dennenappels of mooi gekleurde bladeren kan natuurlijk ook.

Tip 2: Maak van je gevonden schatten thuis een stilleven. Zo word je er je steeds weer aan herinnerd hoe goed je bezig bent. Uiteraard kun je nog wat tuinkabouters of elfjes toevoegen, leef je uit!

Tip 3: Neem je smartphone mee en maak foto’s van alles wat je tegenkomt in je lievelingskleuren. Maak er een fotocollage van en gebruik deze als bureaubladachtergrond. Iedere keer als je de pc opstart word je daar weer vrolijk van.

Echt geen weer (of zin, of energie) om naar buiten te gaan? Doe dan dit: 

Tip 4: Pak een stoel, ga voor het raam zitten en volg steeds een regendruppel die langs het raam glijdt. Als je hem halverwege kwijt bent, neem je gewoon een andere. Hetzelfde kun je ook doen met bijvoorbeeld sneeuwvlokken, hagel of de vallende blaadjes uit de boom.

20150727_155945[1]Tip 5: Maak een herfstcollage. Pak een stapel tijdschriften en ga op zoek naar alles wat jou aan de herfst doet denken. Je kunt kiezen voor afbeeldingen, maar het is ook leuk om alleen voor herfstkleuren te kiezen en er juist iets abstracts van te maken.

Tip 6: Gewoon lekker kleuren is ook altijd een hele goede manier om je aandacht te richten en tegelijkertijd je gedachten te laten stromen zonder er aandacht aan te besteden. Meer tips over kleuren lees je in mijn blog de kracht van kleuren.

Wil je ook stiekem aan mindfulness doen? Kom dan naar de maandelijkse gratis inloopochtend.
Elke 1e woensdag van de maand ben je van harte welkom van 10:30 uur tot 12:30 uur.
Bij droog weer gaan we naar het Wantijpark. Bij slecht weer gaan we naar de Botgensstraat 13 in Dordrecht. Meld je wel even aan via sms 06-28258059 of via de mail lia@on-beperktleven.nl

6 reacties


  1. Mind fullness?
    Nee natuurlijk doe ik daar niet aan.
    Maar wel heerlijk met een kop thee in het weiland zitten kijken wat mijn paarden aan het doen zijn.
    of na een boswandeling van mijn vondsten een mandala maken. en nog veel meer rustgevende dingen.

    Beantwoorden

    1. Goed zo, mijmeren, lanterfanten, dagdromen, allemaal goed, maar geen mindfulness! 😉


  2. Bewust mn voeten neer zetten. Ik merk soms dat ik ga zwalken en dan helpt om bewust voet voor voet te lopen, echt te voelen hoe je je voeten neer zet, een paar minuten maar hoor , en dan snapt mn lijf t weer….en ik ben weer wat rustiger 😉

    Beantwoorden

    1. Goede tip! Bedankt voor je bijdrage. Je richten op je lichaam werkt altijd, het mooie is dat je het altijd in de buurt hebt 😉


  3. In een drukke trein doe ik soms mijn oortjes in en luister dan naar muziek. Heerlijk is dat. Even mijn ogen dicht en me afsluiten van alles. Ik laat me dan mee voeren met de muziek. En de trein natuurlijk. Oh ja, tip: vergeet niet om uit te stappen op het juiste station.

    Beantwoorden

    1. Heerlijk, even afsluiten van de buitenwereld! Heeft uiteraard niets met mindfulness te maken… 😉

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *